Arkiv med grinebidder univers

Skolen

Skolen som Isabella og Anton hver dag er glade for at være på og være en del af – Edna Stabler Public School – opkaldt efter en kvinde der satte menneskelige værdier, pædagogik, verdenssamfundet og social bevidsthed meget højt. Hun har skrevet flere bøger i relation til dette, og har med fondsmidler fået flere andre projekter stablet på benene. Et af dem er skolen her, der nu er 3 år gammel.

Skolen er opbygget som en firkant, hvor man i stue- og 1.sals højde kan gå rundt i et kvardrat på gangene.

Så snart man træder inderfor, vises der tegn på at skolen er international bevidst. Man bydes velkommen af utallige flag fra hele verden og et stort verdenskort fyldt med knappenåle, der sidder hvor eleverne kommer fra i verden. Canada er jo et ungt land og er dannet af invandrere fra hele verden.

Lidt længere inde hænger billeder af alle skolens medarbejdere, lærere, rengøring, principal, sekræterer og speciallærer. Her i Canada tiltales alle voksne på skolerne med Mrs. Miss eller Mr. og efternavn. Der er nogen respekt forbundet med det, men de fleste lærere på skolen her, er yngre så det opleves ikke negativt.

Fine skilte viser vejen til toiletterne, og inde på selve toiletterne findes meget hygieiniske vaske med autotænd og -sluk og -sæbe. Det er lækkert og nyt.

Herunder ses gangen der går på tværs af hovedindgangen. Vi er gået til venstre ad gangen og forbi skolebiblioteket og det tilhørende computerlap. Her ses igen at det er en ny skole. Lækre MAC computere i massevis står klar til brug og biblioteket er med store ovenlysvinduer fra første sals højde, der giver et fantastisk lys i det store rum. Går man videre rundt af denne gang, ligger toiletterne lige om hjørnet, og lige overfor Room 9, hvor Anton har gået i gr.1.

På gangene har hver klasse en række coathooks, hvor hvert barn har sine sager hængende. Også taskerne hænger her hele dagen.

Skolen har sin helt egen gymnastikhal, der er rigtig stor og bruges flittigt til fællesarrangementer, koncerter mv. udover det daglige Physical Health undervisning.

Isabella har i år huseret i Cottage 1 der er en af barakkerne på legepladsen.

Der er mangel på skoler i Waterloo-Kitchener til trods for at der er 100 skoler.

Skolen set fra bagsiden, med gymnastiksalen tættest på. Kigger man den anden vej, møder man legepladsen, boldbanerne og området bag skolen, med søer og træer og beboelse.

 

Og selv om Flora troede hun fik lov at komme med på skolebussen om morgenen hvis hun tog sin Fjällräv rygsæk på, må hun vente et par år endnu, og kan fortsat kun drømme om hvordan det er at gå rigtigt i skole !

Sidste Skoledag

Anton og Isabella på vej til sidste skoledag i hhv. gr.1 og gr.3

Anton i hans klasseværelse, der er helt rippet for alt på væggene og i lofterne mv. og Isabella i døren i Cottage 1.

 

MangePenge ??

Anton sidder og ser tænksom ud i bilen, hvorefter han siger –

Jeg ved godt hvorfor voksne har mange penge…  det er fordi de har tabt alle deres tænder !

(skal her nævnes at Anton har haft besøg af tandfeen to gange, og med længsel venter på sin 3. rokketand)

Strawberry Picking

En masse drengevenner, en håndfuld forældre og søskende og jordbærmarker en mas !

En dejlig eftermiddag efter skole er tilbragt med at plukke spandevis af søde, røde jordbær, spise jordbær, lege, køre ræs med en trækvogn, og kaste med halm. En eftermiddag i drengenes tegn !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CupCake

Mrs. Nelson havde bagt cup cakes til alle elver i dag, med graduation hats og navn på !

Så fint – men mere sødt end Anton kan lide det, så den kom med hjem.

Waterloo Park Trip

På tur med Isabella og gr. 3 til Waterloo Park og Lions Lagoon Splash Pad var en oplevelse for både Flora og Mor.

Alene busturen gjorde stort indtryk på Flora, der nød selskabet af 60 andre gr. 3 elever, der alle var meget interesserede i hende.

Vi har gået tur i parken og set på dyrene, badet og badet og badet lidt mere og så spist sodavandsis og så leget i parken, og så taget bussen hjem igen.

No wonder Flora sov, inden bussen var sat igang på P-pladsen, i armene på Isabella.

Alle havde en fantastisk dag i varmen.

 

 

 

 

Anton Grade 1

Anton har fået en masse med hjem i dag. Hans lærer Mrs. Nelson har lavet det fine kort, hvor hun har isat foto og håndskrevet ark af Anton selv, fra start i gr. 1 og her til slut i gr.1 – en rigtig fin ide, som Anton personligt virkelig var glad for. Han var især stolt over at han var vokset 14 cm på det forgangne skoleår. Intet mindre.

Mrs. Nelson havde også købt gave til Anton – en ny lunchbag med Batman og tilhørende film – åhh ja, hun kender ham vist ret godt !

39

Så rundede jeg de 39 stærke !

En hyggelig morgen, med fødselsdagsbord, hygge, gaver, masser af blomster, og formiddagslykønskninger fra Mor og Far.

Frokost med manden, Flora og Libby på Cafe i byen

– alt i alt en dejlig dag, hvor jeg blev rigtig forkælet !

 

 

Tour De Waterloo

Jeg har set frem til denne cykling event et stykke tid, og har også trænet til det på landevejs-cyklen hele ugen før:-)

Til hverdag er jeg blevet meget mere glad for at køre mountainbike – vejene herovre er generelt i dårligere stand (lavere skat, færre penge til vedligeholdelse kombineret med hårde vintre), bilisterne er generelt ikke vandt til at dele vejene med cyklister, og et mindretal af bilisterne er decideret farlige. Men når der nu er en mulighed for at komme til noget som minder om et løb med politi support og dele af ruten lukket for biler, og mulighed for at køre i en gruppe, så skal jeg da med!

Med distancen på 130Km var det ca. 50% længere end jeg nogensinde har kørt før, og Jeg havde da også været bange for at gå kold til sidst. Men Jeg er ved at have fået bedre styr på den ernæringsmæssige side, både før og under turen, og det gik over alt forventning. Jeg kom i mål lige under 4 timer uden pauser, med det resultat at Stine og ungerne ikke var nået frem – min målsætning havde været omkring 4:20 eller 4 timer i absolut bedste fald. Det betød også at jeg kom i mål ca. 20 minutter før Antons – iørigt ret seje – Kung Fu lærer  “Sifu David” 🙂

En fed oplevelse – det giver blod på tanden til mit store mål for i år – Centurion 160Km landevejs løb i Blue Mountains med næsten 2 vertikale km, her til september.

Anton fulgte mig hjem på hans Cykel – med masser af tilråb fra de andre cykelister – “I think he’s going to win”, sagt om Anton. Jeg har nok også set lidt brugt ud 🙂


 

SommerKjoler

Endelig blev der lidt kreatid til nogle sommerkjoler til pigerne og et par slå-om-bluser, også til pigerne.