Arkiv med grinebidder univers

Drengefødselsdag

Anton var ude på vejen og testkøre sit nye skateboard til formiddag i det gode vejr. Flora lignede en der også gerne ville køre skateboard.

Kl.14 ankom vi til Bingemanns legeland, hvor Anton skulle holde sin fødselsdag for alle sine venner. En halv time senere væltede drengene ind ad døren, og der fuld tryk på fra første sekund. Vi spiste pizza, grøntsager, fødselsdagslagkage med selvlysende lys og popcorn, og var godt fyldte, da det var tid til at lege.

Anton var i fødselsdagstornadoen, og fik vundet slushice til hele banden, som blev indtaget lidt senere af de meget svedige drenge der havde raketfart på hele tiden. Tre timer senere, temmelig trætte og meget glade kørte vi hjem igen, efter endnu en god fødselsdagsfest!




Anton 6 År



Anton startede sin 6 års fødselsdag med morgenbord, med bl.a. chokolade crossaint’er og jordbær, flag, kort og gaver. Han fik rigtig mange fine ting, og en hel del han havde ønsket sig. Det var en meget smilende og glad dreng, der blev kørt i skole af mor, sammen med Isabella og to store kasser cupcakes til klassekammeraterne.




Eftermiddagen gik med hygge og spil. Anton havde bestilt hjemmelavede hotdogs til aften, så han og far grillede og lavede mad, imens mor bagte lagkagebunde. Vi sang fødselsdagssang og guffede hotdogs i lange baner, alt imens Anton fik historien om dengang for nu 6 år siden, hvor han blev født! Den historie nyder han stadig at høre!

Efter maden lavede Anton og mor jordbær lagkage som Anton ville have den – den blev lavet med kærlighed den kage…

Anton pustede ud og vi fik kage – en dejlig lang dag !

Cupcakes



Da mors søde veninde Sarah hørte, at Anton ville have cupcakes med i skole, til uddeling i klassen på sin fødselsdag i morgen, insisterede hun på at lave dem til ham. Anton bestilte hhv. vanille- og chokoladekager med hhv. orange og lyseblå iceing.

Og se så hvad manden, Tod kom forbi med i eftermiddags! 24 stk. store flotte cupcakes, toppet med iceing og store flotte 6 taller. Selv 6-tallerne havde hun lavet i marshmellows, så de kan spises…  Hun er en sand kagekunstner !


Invitationer

 

Det sidste af denne lange weekend er gået med at arrangere fødselsdag på fredag og lørdag, samt med at arrangere halloween fest og kreere invitationer til denne. Vi har klippe-klisteret edderkopper i stor stil.

Thanksgiving

 

Vi har været tidligt oppe, for at være downtown kl.8.30 hvor den store Thanksgiving Parade skulle starte. Været var slået noget om, og lød på 10 gr. og byger. Paraden var lidt en skuffelse, men der herskede en god stemning og der var tonvis af mennesker.

Herefter kørte vi hjem og varmede os på æblesnegle og varm æblecider, og Far lavede hjemmebiograf med Anton og Isabella. De så Mamaduke på engelsk. Herefter skulle vi til traditionel Thanksgiving frokost hos Sarah, Tod og pigerne.

Da vi gik derover spørger Isabella: Var filmen vi så, egentlig på dansk eller på engelsk ? Hvortil Anton svarer: Den var på dansk !

Sarah og Flora forstår at hygge med hinanden! To glade piger!

 

Æble Amok

Mor er gået æble amok i dag.

Hun har lavet æblesnegle og æblekompot. Egentlig ikke de store projekter, men meget lækre og lidt nye versioner med æbler, her på denne æble årstid.

Æblesnegle

10 g gær

7 dl kold vand (erstat evt. 1 dl. med mælk eller ymer)

2 dl havregryn

1 tsk. salt

2 tsk. kardemomme

Hvedemel eller speltmel

Fyld:

4 revne æbler

Kanel

Evt. marcipan


Dejen røres som alm. bolledej, med mel indtil til den kan æltes i hænderne. Stilles til hævning i køleskab under fugtigt klæde natten over.

Rul to rektangler ud. Fordel fyldet på de to flader. Rul hver rektangel sammen til en pølse og skær skiver til snegle. Lægges på bagepladen og efterhæver ca. 30 min. Pensles med æg og drysses med kanelsukker. Bages i ovnen på 200gr. i ca. 15-20 min.


Æblekompot

500 g æbler i tern (evt. lidt pærer)
90 g sukker
5 dl vand
Lagen koges op. Frugten tilsættes og bringes til kogepunktet. Frugten tages op, og puttes på skoldede glas. Lagen koges yderligere ind. Hældes herefter over frugten. Serves kold til eksempelvis havregrød eller yoghurt.



Efterårsvarme

Den er god nok. I dag har vi nydt frokosten ude på terassen i sol fra en skyfri himmel og lidt mere end 20 gr. på termometeret. Så er det endnu bedre at have lang weekend med fridag mandag grundet Thanksgiving.

Papirler #2

Her er så det tørrede resultat af Isabella og Mors leg med papirler. Lidt små julelysestager, fine små juleophæng og en fyrfadsstage, der dog er skrumpet lidt for meget under tørring til at kunne indeholde fyrfadslys. For tidligt at tænke på jul ?  …  overhovedet ikke – her arbejder vi allerede på julegaverne !

Mors Dejlige Drenge

Denne fine skål er Mors, og har i nogen tid ligget på bordet i flere stykker. Skålen er helt speciel og meget gammel, idet Mor har arvet den fra sin Oldemor, og den er som skabt til friske danske jordbær.

I dag synes Anton, at han og Far skulle lave den i al hemmelighed og overraske Mor. Som sagt –  så gjort. Mor blev meget meget glad, og meget meget overrasket, da skålen blev overrakt af verden dejligste og mest stolte dreng !

 

Bladpresse

De fine blade vi samlede i skoven igår, er lagt i pres til senere brug.